onsdag 28 december 2016

Jul och mysteriestickning

Eller kanske jag ska kalla inlägget "Mysteriet med tiden", för visst gick julen väldigt fort förbi oss. Ja, den är ju inte slut än, men ni förstår vad jag menar.

Ända fram till jul ägnade jag mig åt mina studier och en vecka innan jul kom min äldste son hem från Malta, så någon tid för bloggen fanns det inte. Eller, ja, det fanns det ju, men jag prioriterade den inte. På julafton hade jag förmånen att få hålla i julbönen i min hemförsamling för andra året i rad, så en del tid gick till att förbereda den också. Men mina mysteriesockar är klara och nu får jag äntligen visa upp dem på bild. Jag är så nöjd med de här sockarna!
Jag har haft dem på mig nästan varje dag under julhelgen. Jättesköna och med bra passform. Eftersom jag har ganska långa fötter fick jag följa rekommendationerna för den största längdstorleken och sticka en extra bård innan tån.

Mönster: Pia Kammeborns Advent Mystery Sock. Jag deltog i KAL:en och fick mönstret uppdaterat en gång i veckan, uppdelat på fyra veckor, men jag förmodar att man får hela mönstret på en gång om man köper det nu. Mönstret finns att köpa här (Ravelrylänk). Det var första gången jag deltog i både mysteriestickning och KAL (Knit-A-Long) och det var både spännande och lite frustrerande att inte veta hur fortsättningen skulle bli, men kul att se de andras sockar växa fram.
Garn: Det underbara Softsock från Moods of Colors, 75% Merinoull och 25% nylon. Det mjukaste sockgarn jag stickat med någonsin. Varje maska var en njutning i både färg och form. Garnet är handfärgat och köptes som ett garn-kit till just de här sockorna, så det enda jag visste innan jag började var vilka färger som skulle ingå. Alldeles för dyrt för min plånbok egentligen, men inte för kvaliteten. Eftersom det var det enda jag stickade på i december tyckte jag att det var värt det, dessutom verkar det ju räcka till ytterligare ett projekt. Jag fick en hel del över av det naturfärgade och lite av den mörkgrå, röda och gröna. Perfekt till små sockor, vantar eller babyvantar. Kanske inte färger jag hade valt själv, men självklara färger till advents- och julsockar. Garnet är ganska stunsigt och det är lätt att få till en snygg flerfärgsstickning.
Stickor: 2,25. Tunna, jag vet, men så fint det blev.
 Hälen var lite trixig, det ska jag erkänna. Inte för att det var en häl, nej, den var ganska klassisk, utan för mönsterstickningen på aviga varv. Men det var det värt. Vackraste hälen jag har stickat någonsin. (Svår att fota själv, dock)
Jag hade två uppsättningar strumpstickor och stickade dem parallellt för att få den likadana. Dessutom hann jag sticka bägge innan nästa mönsterrapport kom. Men så var det det enda jag hann sticka innan jul också. Men vad gör väl det?

Jag har haft en välsignad jul med många härliga stunder tillsammans med familj och släkt i olika konstellationer. Samtidigt vet jag att det runt om i landet och världen finns människor som tycker det är skönt att julen är över. Jag hoppas nu på ett 2017 med mindre attacker och katastrofer och fler fredsförhandlingar och öppna famnar.

Kyrie Eleison!

Gott nytt År och en God fortsättning på julen!

Petronella

2 kommentarer:

  1. Men så ljuvliga! De är ju helt fantastiska! Inte färger hag heller hade valt, men de blev ju jättebra ändå.
    Och tack vare din inlägg om Längtan till Gotland kunde jag tipsa min mamma om ett nytt och fint mönster, hon som planerade stickade julklappar till alla barnbarn (9 st). Hoppas det blir ett par åt mig också så småningom.
    Önskar dig ett välsignat nytt år! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det härligt att vi kan inspirera varandra! Vad härligt med stickade julklappar. Jag hann bara med en sådan i år, men det kommer fler jular.

      Radera